Nóż Böker Plus ME 109 Damast
Ponadczasowa inżynieria połączona z doświadczoną historią! Zainspirowany
prawdziwym klasykiem powietrza, Boker Plus przedstawia ME 109 Damast jako nóż
kolekcjonerski o wyjątkowym charakterze.
Oparty na Messerschmitt BF-109
(często określanym jako ME-109), nóż łączy materiał, kształt i kolor myśliwca z
lat 30 XX wieku, tworząc w ten sposób niemal replikę swojego historycznego
modelu. W latach 1935-1945 zwodowano około 34 000 egzemplarzy dolnopłatów, co
czyni go jednym z najczęściej budowanych samolotów wojskowych na świecie do
dnia dzisiejszego. Cechą szczególną Messerschmitta ME 109 jest całkowicie
metalowa konstrukcja kadłuba i skrzydeł, chowane podwozie i zamknięty kokpit.
Osiągnięcia te uznano wówczas za przełomowe, dające niemieckim Siłom
Powietrznym strategiczne przewagi w walce powietrznej. Specjalna konstrukcja
umożliwiała większe obciążenia, co pozwalało na większe prędkości, zawrotne
wysokości oraz agresywne skręcanie i manewry wymijające. Potężny silnik V12
Daimler Benz wytwarzał około 1000 KM, w zależności od serii modeli, i
umożliwiał osiąganie prędkości maksymalnej 560 km/h i więcej. Jednosilnikowy
samolot śmigłowy był uzbrojony w dwa karabiny maszynowe MG-17 (kaliber 7,92 mm)
nad silnikiem oraz dwa karabiny maszynowe MG-FF (kaliber 20 mm) na skrzydłach.
To nie tylko charakterystyczne linie Messerschmitta ME 109 skłoniły dział
rozwoju Bokera do podjęcia tego ekscytującego projektu. Wyzwaniem było
przeniesienie języka projektowania i osiągów myśliwca na nóż bez poświęcania
elegancji i praktyczności. Sercem Boker Plus ME 109 jest uderzające
damasceńskie ostrze, które zostało wykute przez samego wirtuoza damasceńskiego
Chada Nicholsa. Użyta do tego stal pochodzi z uratowanego wraku Messerschmitta
ME 109 Type E (Emil), który został zestrzelony przez Królewskie Siły Powietrzne
niedaleko Ashford w hrabstwie Kent podczas Bitwy o Anglię. Części pancerza i
wału korbowego stanowią idealną podstawę do produkcji wysokowytrzymałej stali
damasceńskiej. Przypominający falę wzór „puli fal” w 80-warstwowym damaszku
przypomina turbulencje w śladzie aerodynamicznym, często widoczne turbulencje
powietrza za latającymi samolotami. W widoku z boku, ostrze typu drop-point
nawiązuje wizualnie do historycznego samolotu myśliwskiego. Tylna część głowni
została zaprojektowana jako kokpit, co zostało pięknie zrealizowane poprzez
częściowe podniesienie grzbietu głowni oraz specyficzne wgłębienia i jimpingi.
Kolejnymi atrakcjami są wyszczerbienia gwoździ w przedniej części grzbietu
ostrza, wzorowane na dwóch karabinach maszynowych MG-17 nad silnikiem, a także
otwarta płetwa, która opiera się na wysuniętym podwoziu. Po otwarciu ostrze
płynnie łączy się z rękojeścią scyzoryka, co podkreśla wizualną realizację w
najdrobniejszych szczegółach. Wagi przedniego uchwytu wykonane są z włókna
węglowego FAT Carbon i mają wzór „Toxic Storm”. Ten niejednolity wzór kamuflażu
w kolorach żółtym, zielonym i czarnym był typowy dla samolotów niemieckiego
lotnictwa w tym czasie. Ekstremalną niezawodność zapewnia ramka Titan, która
utrzymuje ostrze bezpiecznie na miejscu nawet podczas trudnej pracy. Mimo
wyraźnych linii uchwyt wygodnie leży w dłoni dzięki ergonomicznym wgłębieniom.
Tytanowy klips jest wyfrezowany z bryły i pozwala na głębokie noszenie
(tip-up/r), a otwór na smycz pozwala na dalsze opcje mocowania. Boker Plus ME
109 Damast jest hołdem dla pionierskiej pracy Wilhelma Emila Messerschmitta i w
odpowiedni sposób zawiera oryginalne znaczenie nazwy (Messerschmitt – nóż).
Obowiązkowa pozycja dla wszystkich kolekcjonerów noży i przyjaciół historycznych
samolotów. W zestawie wysokiej jakości etui do przechowywania i certyfikat
autentyczności.
Dane techniczne
Stal klingi: |
Damasceńska
|
Długość całkowita: |
180 mm
|
Długość klingi: |
80 mm
|
Grubość klingi: |
3.5 mm
|
Waga: |
66 g
|
Blokada: |
Framelock
|
Rękojeść: |
włókno węglowe
|
Pochwa: |
Nie |
Klips: |
tak
|
Funkcje specjalne: |
Flipper
|